“Moet je de laatste trede van een trap zien om ‘m te betreden?” Veel mensen vinden dat prettig, het geeft een veilig gevoel, het is eenvoudig te overzien en je kan er alle tijd voor nemen als het binnen je gezichtsveld ligt. Je hebt het tenslotte altijd zo gedaan.
De trap van de hedendaagse economie groeit echter buiten ons gezichtsveld. De treden lijken maar door te lopen tot in het oneindige en de vraag rijst of we die trap überhaupt wel durven te betreden. Want ja, wie weet gaat ‘ie de verkeerde kant op. Je weet tenslotte niet waar die uitkomt.
En dus blijven velen wachten en nadenken hoe hiermee om te gaan. In diverse vergaderingen volgen overleggen welke trap te kiezen en welke eerste trede te bestijgen. Degene die toch die trap betreedt, met een ogenschijnlijk uitzichtloos einde, wordt als avonturier gezien of niets begrijpend aangekeken wat hem of haar bezielt. Het merendeel van de denkers onderneemt echter niets.
De eerste stap
Toch loont het om de eerste stap te zetten zonder de laatste trede te kunnen zien. Ga je alleen of met een bevlogen team de trap op – ook al is het einde niet in zicht – dan volgt altijd een avontuurlijke reis. Je weet tenslotte niet wat je tegen gaat komen maar de reis leert je altijd meer dan stil blijven zitten. Des te meer treden worden beklommen des te meer overzicht er ontstaat. En mooier nog, op een gegeven moment komt het einde wel in zicht en verschijnt de laatste trede in beeld.
Maar hoe bepaal je wanneer je welke trap ‘blindelings’ moet gaan beklimmen? Er zijn talloze trappen die tegenwoordig als paddestoelen uit de grond schieten. Ze lijken oneindig lang. Een paar basisregels die altijd opgaan:
- Volg je intuïtie – raak bewust van de noodzaak tot veranderen
- Verdiep je in de trap – bereid je voor
- Bestijg de trap alleen als die aansluit bij je passie
- Start met de eerste trede en zet door – het gaat nu om doorzettingsvermogen
- De kracht van inspiratie – er gebeurt altijd meer dan als je niets had gedaan
De treden van de technologie-trap
Als we bovenstaande als metafoor gebruiken en op de telecommunicatie branche loslaten is er geen groot verschil. Eén ding is zeker de technologische ontwikkelingen hebben in een rap tempo de telecommunicatie en entertainment sector veranderd. We staan aan de vooravond van een verandering waarin de nieuwste technologieën volwassen worden. Het is zaak om dan goed voorbereid met de juiste kennis en de juiste spullen de juiste trap te betreden.
Welke grote veranderingen komen eraan? Waarom moeten we veranderen en waarom moeten we mee met alle nieuwe ontwikkelingen? Een uitspraak die Cruijfiaans aandoet zegt “Als je de inhoud niet kent kan je het verhaal niet begrijpen”. Laten we de inhoud van de veranderingen eens onder de loep nemen die de laatste jaren steeds meer terrein hebben veroverd:
- Beweging naar de cloud, public, privat, edge
- De nanotechnologie die veel integratie mogelijk heeft gemaakt
- Van Virtual Machines naar Containers (gevirtualiseerde apps)
- De introductie van Orchestration and Software Defined Netwerken
- De toename in streaming entertainment – video en muziek overal en altijd beschikbaar
- De opkomst van Internet of Things, Smart Homes, Smart Cities
- De exponentiële datagroei die een behoefte genereert voor Kunstmatige Intelligentie
- De efficientieslag door robotisering en automatisering
- De onvermijdelijke vraag van onbegrensde draadloze connectiviteit
- De continue efficiencyslag voor Video codecs (compressie van MPEG-2 naar AVC HEVC, VCC)
- De lancering van 5G, de vlucht van OpenRAN en het vrijgeven van het 3,5 GHz spectrum
Alhoewel het nog ver weg lijkt zullen alle bovenstaande technologieën tezamen een oplossing bieden om efficiënter en goedkoper dezelfde diensten én nieuwe – te ontwikkelen – diensten aan de consument te leveren. Ik merk dat dit voor veel personen allemaal erg snel gaat. De laatste trede van deze trap is bij lange na niet zichtbaar. En dus volgen oeverloze discussies over risico’s, over investeren in innovatie en de hoogte van budgetten. Echter zonder de beoogde veranderingen tot gevolg. En dus krijgen we wat je altijd kregen en komt de vooruitgang tot stilstand.
Zonder innovatie komt er geen verandering. Zonder visie komt er geen volgende stap vooruit. Het is overduidelijk dat de technologie-trap moet worden beklommen. Laten we starten met de eerste trede en langzaam omhoog klimmen. Verdieping in de materie en samenwerken met partners is hierin cruciaal. En niet te vergeten: reserveer wat budget om dit onderzoek te starten.
Wilco Dekker
Wilco Dekker is Technologie Strateeg bij VodafoneZiggo en Mount Everest Summitteer. Hij schreef onder andere het boek ‘Mount Everest, onderweg naar de hemel’. Hij weet als geen ander hoe het is om aan een ogenschijnlijk onmogelijke beklimming te beginnen en hij weet ook dat een dergelijke stap veel meer brengt dan alleen het halen van de top. De reis brengt inzicht en overzicht. Zijn kennis van de technologische ontwikkelingen, zijn honger naar wereldwijde trends en zijn interesse in de volgende stap in de industriële revolutie zorgen ervoor dat hij een helder beeld heeft waar we als samenleving naar toe bewegen, ook al is het einde nog lang niet in zicht.